6.11.2011

משרד חקירות: פרשת הרופאים


אחת הפרשיות הגדולות שמשרד החקירות שלנו חשף לפני מספר שנים בתחום הונאות חברות ביטוח בה היו מעורבים מספר רופאים מצפון הארץ במתן אישורים רפואיים כוזבים ומפוברקים והמלצות לקביעת אחוזי נכות גבוהים לתובעים אשר כלל לא נפגעו, או שחבלתם הייתה קלה ביותר והאישורים הרפואיים תרמו להגדלת דמי הפיצויים אותם תבעו.
הפרשה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע למשרדי חקירות, אשר העלה חשד שרופאים מסויימים (שני מומחי אורתופדיה מנהריה) עוסקים בתעשייה הבלתי חוקית של מתן אישורים רפואיים כוזבים.
לאחר שגובשה דרך הפעילות והוכן הרקע המתאים, פנו מספר חוקרים ממשרדנו אליהם באופן סמוי, לאחר שצויידו במסמכים מתאימים על מעורבותם כביכול בתאונות דרכים.
לאחר ששילמו לרופאים סכומי כסף לא מבוטלים, קיבלו אישורים רפואיים מפוברקים בהליך שתועד והוסרט בציוד סמוי מתאים.
כל חומר החקירה הועבר למשטרת ישראל, ובשיתוף פעולה עמם ועם הפרקליטות, הוסיפו החוקרים הסמויים להמצא בקשר עם הרופאים וחשפו מעורבות רופאים נוספים, ובנוסף להם מכונים פיזיותרפיים ו"מאכרים" אשר עסקו באופן שיטתי בתופעה זו, אשר על פי ההערכות זהירות של חברות הביטוח, גרמה לנזקים של עשרות מליוני שקלים במהלך השנים.
חוקרי המשטרה שפעלו בשיתוף פעולה הדוק עמנו בפרשה זו היוו בהמשך את הבסיס ליחידה המיוחדת של משטרת ישראל, שהוקמה זמן קצר לאחר מכן - "יהב" – היחידה לחקירות הונאות ביטוח.
שני רופאים מתוך אלו שנחשפו הועמדו לדין פלילי והורשעו בעבירות של מרמה, זיוף מסמכים וקבלת דבר במרמה, ונדונו לששה חודשי מאסר (שהומרו לעבודות שירות). שאר המעורבים הורשעו גם הם.
פרשיה זו עוררה בזמנו הד רב בקרב ציבור העוסקים בתחום הביטוח, אולם איני משוכנע שגרמה לחיסולה של התופעה – מתן אישורים רפואיים כוזבים לצורך הגשת תביעות סרק או תביעות מוגזמות כנגד חברות הביטוח, ועל כך – משלם כל הציבור בתשלומי פרמיה גבוהים...




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה