26.11.2011

חקירות פרטיות: אל תסתכל בקנקן – זו לא תמיד הנחיה מוצלחת

אחת החקירות המורכבות והמצליחות שניהלתי כחוקר פרטי במשרד חקירות לימדה אותי, גם לאחר שנות ניסיון מרובות, לא להניח שום דבר מראש כדבר וודאי.
החקירה עסקה בחשד של גניבת מוצר חקלאי.
מפאת שמירה על זהות הלקוח איני יכול לפרט מעבר לכך.
הלקוח העביר מדי שבוע אריזות (קרטונים) בתקופה בה נאסף היבול, אל האתר בו מגדלים את המוצר, אולם קיבל לבית האריזה הרבה פחות קרטונים עם סחורה מכפי שציפה.
לאחר שהתופעה חזרה על עצמה שבוע אחר שבוע, עלה החשד כי מספר עובדים מעבירים את היבול \ הסחורה המוגמרת שלא דרך בית האריזה, ללקוחות פרטיים.
החקירה החלה במעקבים אחר הרכב שהוביל את הסחורה מהאתר.
שבוע שלם של מעקבים העלה כי הרכב אינו סוטה מהמסלול הקבוע שבין האתר לבית האריזה, אינו עובר דרך שום מקום בלתי מוכר, והסחורה אינה נפרקת במקום אחר מלבד בית האריזה.
במקביל נערכו מעקבים אחר מנהל האתר ועובדים בכירים, שמא הם ברכביהם הפרטיים מעבירים סחורה ליעד אחר – גם כאן לא נמצאו שום ממצאים מפלילים.
תצפיות שנערכו במהלך שעות העבודה אל עבר האתר לא גילו שום ראיות מחשידות, ובמצב דברים זה ביצענו חקירות גלויות ותשאול בקרב העובדים באתר לגבי אופן הפעילות בו.
בשלב מסויים עלה החשד שהאריזות (הקרטונים) נעלמות מהאתר על ידי גורם חיצוני, בלא ידיעת או מעורבות העובדים באתר.
תצפיות ליליות גילו כי מדי מספר ימים מגיעה קבוצת אנשים ברכב מסחרי אל האתר, מעמיסים קרטונים רבים (לא נוגעים בסחורה הנמצאת במקום) ונעלמים.
הסתבר כי לקרטונים יש ערך משל עצמו, בלא קשר לסחורה, שכן הקרטונים עם שם המוצר עליהם (שם מסחרי בעל ערך גבוה בשוק) יכולים למכור סחורה דומה במחירים גבוהים יותר.
המסקנה המתבקשת היא – תסתכל בקנקן, לעיתים יש לו ערך משל עצמו.  

תגובה 1:

  1. בהחלט, אין להסיק מסקנות כל שהן רק על פי מראה של אדם . כמו כן אין לסמור על "שמעתי, אמרו לי..." אלה רק על עובדות. בכל אופן. עבודה לא פשוטה בכלל... כל הכבוד.

    השבמחק